Handenyoga: mudra’s om balans te creëren

Tijdens de yogaproeverij kregen de aanwezige gasten een kijkje in de keuken van de handenyoga. Deze set mudra’s voor balans kwam ook voorbij. Het is een eenvoudige maar krachtige set handhoudingen die je overal kunt uitoefenen.

In deze set mudra’s verbind je achtereenvolgend de toppen van je vingers met je duim. Je vingertoppen corresponderen met de 5 elementen: vuur (duim), lucht (wijsvinger), ether (middelvinger), aarde (ringvinger) en water (pink). Door deze elementen met elkaar in contact te brengen creëer je balans. Elke handhouding heeft ook nog zijn eigen specifieke kracht.

Chin mudra

Chin mudra
Chin mudra brengt wijsheid en versterkt je concentratie. De verbinding met het element lucht verbetert je denkvermogen en geheugen.

Shuni mudra

Shuni mudra
Shuni mudra bevordert je geduld. Deze mudra helpt je te accepteren dat wat is. De verbinding met het element ether brengt je in contact met de energetische sfeer van rust en ruimte.

Prithvi mudra

Prithvi mudra

Prithvi mudra versterkt je energie en zorgt voor een gevoel van stabiliteit en zelfvertrouwen door de verbinding met het aarde element. Deze mudra is ondersteunend bij positieve veranderingen.

Budhi mudra

Budhi mudra

Budhi mudra brengt je in contact met het innerlijk weten, je intuïtie. Door de verbinding met het water element bevordert deze mudra communicatie.

Uitvoering van deze mudra’s

Er zijn verschillende manieren om deze set mudra’s uit te voeren. De snelle manier is één voor één de vingertoppen samen te brengen en een loopje te maken van wijsvinger naar pink. Dan weer springen naar wijsvinger en herhalen. De andere kant op kan natuurlijk ook en heen en terug is ook leuk om te doen. Handig als korte oefening achter je buro of in de trein.

Heb je wat meer tijd, ga er dan even lekker voor zitten. Begin met Chin mudra. Sluit je ogen en focus op de zachte aanraking van je vingertoppen. Houd deze houding een aantal minuten aan of zolang goed voor je voelt. Stap dan naar de volgende vinger en herhaal de oefening. Zorg dat je armen en handen kunnen ontspannen en geniet van het moment!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *