Leefstijlcoaching

Leefstijl- en Vitaliteitscoaching

In 2018 ben ik begonnen aan een nieuwe uitdaging. Ik volgde de opleiding Integraal Leefstijl- en Vitaliteitscoach bij de MARK Academy voor levenskunst. Als MARK Leefstijlcoach kijk ik met een holistische blik. Dat betekent dat ik niet alleen kijk naar je “probleem” maar vooral naar de achterliggende patronen, gevoelens en gedachtes. Naar de balans in jouw leven. Als er balans is, is er rust. Dan is er evenwicht. Dan heb je mij niet nodig 🙂

Vanwege mijn achtergrond in de zorg, ben ik als Leefstijlcoach erg geïnteresseerd in wat men moderne leefstijlziektes noemt. Denk hierbij aan: hoog cholesterol, hoge bloeddruk, stress en (pré)diabetes type 2. Allemaal problemen van nu die onrust brengen in je systeem. Of vanuit onrust ontstaan zijn. Die er in ieder geval voor zorgen dat je uit evenwicht bent. Op verschillende manieren kun je deze problemen te lijf gaan.

  1. door je voeding te veranderen. We eten te vaak en te veel van de verkeerde dingen. Dat zorgt voor stress in je systeem. Door te leren waar je je lichaam een plezier mee doet, ontstaat er rust.
  2. door te zorgen voor voldoende ontspanning. En daarbij heb ik slecht nieuws: op de bank hangen en televisie kijken is geen ontspanning voor je brein maar nog meer prikkels. Wat helpt wel? Meditatie, ademen, muziek luisteren, lachen, vrijen.
  3. door meer te bewegen. 1x in de week losgaan in de sportschool is niet voldoende. Sterker nog: je lichaam raakt er die ene keer in de week enorm van in de stress. Beter is het om meer te bewegen op een dag. Introduceer sitting breaks: ieder half uur een minuut bewegen. Laat iedereen zijn eigen koffie halen. Ga een etage lager naar het toilet. En begin je dag met een wandeling. Volgens dit artikel is dat dé manier om je bloeddruk gedurende de dag laag te houden.

Denk je nou: da’s allemaal leuk en aardig Ilse, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik wil wel verandering en ik wil óók nog veranderen maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen. Laten we dan samen eens een keer koffie drinken. Om te praten over wat je bezig houdt, waar je mee aan de slag wilt en wat je tegenhoudt. En misschien kan ik nog wel meer voor je betekenen dan dat half uurtje koffie. Maar daar hebben we het dan wel over.